zondag, januari 16, 2005

vergeleken met ....

Iedereen stelt natuurlijk verschillende eisen als het op een velomobiel kiezen aankomt. Mijn hoofdvereisten waren (en zijn trouwens nog steeds) comfort en dagelijks inzetbaar. Ik gebruik de FAW bijna uitsluitend voor het woon/werkverkeer en dat het hele jaar door. Ik wilde dus absoluut een velomobiel hebben waarmee ik zowel in hete zomers als in koude winters kan rijden, en die heb ik nu ook. De zit is het hele jaar door comfortabel en door het grote instapgat heb ik ook bij hoge temperaturen voldoende verkoeling. Ook doordat je de opening van het afdekzeil kunt afstellen en zo de luchtdoorstroming kunt regelen, kun je vrij goed de temperatuur binnenin aanpassen.

Argumenten van bepaalde constructeurs en eigenaars dat je bij warm weer je velomobiel maar moet laten staan en een "open" fiets pakken, vind ik nergens op slaan ! Ik kan er dus ook helemaal niet bij hoe mensen bijna 8000 euro kunnen neertellen voor een velomobiel die bij temperaturen van +25 graden te warm blijkt om nog in te fietsen. Onvoorstelbaar !
Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde eisen, want anders reed natuurlijk iedereen in hetzelfde model ....

Twee jaar geleden heb ik op Cyclevision voor de eerste keer een proefrit kunnen maken met een Leitra. Het is één van de oudste velomobielen en ik had er veel over gezien en gelezen, dus werd het hoog tijd om er eens mee te rijden. Nou, dat is me flink tegengevallen ! Ik vond het maar een gevaarlijk ding ! Sneller dan 25 km/u durfde ik er niet mee te rijden, want dan begon die zo te wiebelen .... Ook het bochtengedrag stond me allesbehalve aan (wat natuurlijk anders is omdat het zwaartepunt van de Leitra hoger ligt dan bij de meeste andere velomobielen) en lang heb ik er dus niet mee rondgereden, omdat ik me er allesbehalve veilig in voelde. Ik begrijp dan ook al die lovende recensies niet goed, maar dat zal wel aan mij liggen.

Velomobielen waar alleen een kuipstoeltje in past, vallen zowieso al af voor mij. Tot voor kort vielen de Quest en de Mango daar dus ook onder, alleen past daar recentelijk het vernieuwde (smallere) Versatile-stoeltje in. Puur op snelheid gebouwd en dat heb ik tijdens proefritten ook al kunnen ondervinden. Klein instapgat en verder vrij spartaans, maar daardoor wel licht van gewicht vergeleken met andere modellen. Door het kleine instapgat zijn ze allebei minder geschikt voor een zweter zoals ik en ben ik er dan ook vrij zeker van dat ze voor mij veels te heet zijn in de zomer. Ook de lange levertijd spreekt me totaal niet aan, volgens de meest recente berichten staat het orderboek al gevuld tot begin 2008 ! Nou moe !

In de WAW heb ik nog alleen maar gezeten, nog niet ermee gereden. In principe kan daar elk stoeltje ingebouwd worden, dus dat zou op zich geen probleem zijn. Waar ik wel een probleem mee heb, is de ontbrekende achtervering. De 26" ballonband achteraan zou deels de vering moeten vervangen en zal dat op goed wegdek ook best wel doen, maar helaas leven we niet in een wereld waar je alleen maar op glad wegdek rijdt. Okee, het scheelt natuurlijk in gewicht door geen vering in te bouwen achteraan, maar dan verkies ik toch het extra gewicht met het comfort van vering achteraan. Ook de WAW is me te warm in de zomer vrees ik, vanwege het kleine instapgat (iets groter dan die van de Quest en de Mango, maar nog niet groot genoeg naar mijn zin).

Modellen zoals de Cab-Bike, de Aerorider en de Go-One zeggen me helemaal niks. Ik hou er niet van in een plastic bubbel te fietsen, dat geeft me helemaal niet het gevoel van met een "fiets" te rijden. Ook al kun je bepaalde zijruitjes verwijderen of openschuiven, ik zie mezelf echt niet in dergelijke velomobielen fietsen. Niks voor mij !

En dan hebben we natuurlijk ook nog de Versatile, de "rolls" onder de velomobielen (al was het maar alleen vanwege de prijs!). Om eerlijk te zijn, vind ik hem gewoon veels te duur en vreeslijk overroepen. Wat mij betreft moet ieder zelf weten wat hij/zij met zijn/haar geld doet, maar pakweg 8000 euro voor een velomobiel ? Nee, dan zegt mijn gezond verstand van "stop" ! Voor dat geld heb je een kleine auto. Niet dat ik appelen met peren wil vergelijken, ik beweer dan ook niet dat je voor 8000 euro beter een autootje koopt dan een velomobiel, maar toch .... Ik vind gewoon dat de Versatile geen waar voor zijn geld biedt. Want laten we eerlijk zijn, wat krijg je meer voor dat hoge bedrag ? Een onderhoudsvrije, stille fiets met een makkelijke instap. Maar mijn FAW is ook redelijk onderhoudsvrij en heeft ook een makkelijke instap. En die hoef ik tijdens de zomer niét te laten staan omdat het te warm is ....
En ik vind hem ook vreeslijk overroepen. Toegegeven, elke eigenaar zal zijn/haar velomobiel wel het beste vinden, maar over de Versatile hoor of lees je niks anders dan superlatieven. Terwijl het nog steed een zware bak is en nog een hoop kinderziektes heeft, als ik sommige blogs lees. Dan heb ik zoiets : 8000 euro neertellen voor een gelikte velomobiel en die blijkt dan nog kleine "gebreken" te hebben ? Pfffft, ik zou me in de zak gezet voelen voor dat bedrag !
Begrijp me niet verkeerd : ik vind de Versatile best wel een heel knap ontwerp en ook best wel mooi, maar er zijn me teveel ondoordachtzaamheden aan. Als de Versatile nu nog wat lichter werd gemaakt en je zou er echt het hele jaar door mee kunnen rijden, zou ik best wel geïnteresseerd zijn denk ik, maar zoals het er nu uitziet : nee, laat maar.

Zoals ik al eerder schreef : dit zijn mijn persoonlijke meningen en impressies, de eigenaars van de beschreven modellen zullen het absoluut niet met mij eens zijn. Hoeft ook niet. Momenteel voldoet de Alleweder het meest aan mijn persoonlijke eisen en komt dus het dichtst in de buurt van de perfecte velomobiel. Want die bestaat natuurlijk niet, de perfecte velomobiel ....

Hoe mijn "perfecte" velomobiel eruit zou zien ? Hmmm, ff denken ....
Minstens een kg of 10 lichter dan de Alleweder, een afneembaar en open afdakje dat je beschermt tegen de regen (en dat er ook nog gelikt uitziet als het ff kan !) dat je ook makkelijk kan wegstoppen. En voor de rest, tja .... Er bestaan intussen ook een paar interessante ontwerpen op papier van nieuwe velomobielen, de vraag is alleen of die nog ooit werkelijkheid zullen worden. Opnieuw afwachten maar. Tot die tijd hou ik het nog wel vol met mijn Alleweder !