maandag, januari 17, 2005

aanpassing crank

Vooraan had de Alleweder 1 tandblad (65-tands) toen ik hem kocht. Die zit er nu nog, omdat ik ruimschoots toekom met het bereik van de Nexus-naaf achteraan. De standaard cranklengte was 170 mm. Die heb ik dus laten inkorten tot iets van een 155 mm. Dit is opnieuw gebeurd door velomobiel.nl. Die hebben de bestaande cranks uitgeboord en gefreesd, zodat de pedalen nu dichter bij de trapas staan. Hierdoor moest het stoeltje ook naar voren gezet worden. De zelfgemaakte bevestiging achteraan tussen de stoel en bak werd voorzichtig wat verbogen en nu staat het stoeltje dus wat meer naar voren. Hierdoor is de zithoek ook wat groter geworden, wat alleen maar een pluspunt is. Ook heb ik nu iets meer ruimte tussen mijn knieen en de bovenkant in de "neus" van de Alleweder.

Ik had verwacht dat er een soort van aanpassingsperiode zou komen met de kortere cranks. Vooral omdat de FAW nu de enige is die kortere cranks heeft, al mijn andere fietsen hebben 175/170 mm cranks. Maar ik heb niet echt veel aanpassing nodig gehad : mijn trapfrequentie ligt iets hoger in de FAW en het lijkt hierdoor precies wat allemaal soepeler te draaien. Maar het is niet zo dat ik iets merk aan bvb spieren of gewrichten of zo. Gelukkig maar !