donderdag, april 21, 2005

banden


Nadat alle "aanpassingswerken" aan de FAW waren gebeurd, heb ik er 3 Vredesteins Monte Carlo's onder gezet. Die had ik vroeger ook al op mijn trikes en waren erg goed lekbestendig. Het comfort van die banden is niet groot, maar aangezien de FAW volledig geveerd is, maakt dat niet zoveel uit. Al snel bemerkte ik dat het achterwiel niet altijd goeie grip had en met name op grind en zandachtige ondergrond soms doorslipte. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een andere achterband met meer grip en die gevonden ook : een Vredestein G-Ribs. Die is breder en voorzien van dwarse ribbels (zie ook foto onderkant/achterwiel). Omdat deze band niet zo lekbestendig was als de MC's, had ik in de band een anti-leklint tussen de binnen -en buitenband gelegd. Ik reed niet echt merkzaam trager en ook de grip was stukken beter. Wel ging de band niet zo lang mee : na ongeveer 4550 km was-t-ie op en aan vervanging toe (alle ribbels verdwenen).
Zo'n 2 jaar geleden is dan Schwalbe met de Big Apple op de markt gekomen. Een dikke, vette band met ook een soort van anti-leklaag in.
Op mijn vorige trikes reed ik aanvankelijk ook met Vredesteins MC's, die zoals al vermeld flink lekbestendig zijn, maar allesbehalve comfortabel. Bij mijn laatste trike (een Greenspeed) had ik op aanraden van de Ian Sims de MC's vervangen door Tioga Comp Pools en dat gaf een wereld van verschil ! De trike reed veel soepeler, veel zachter, kortom : veel comfortabeler. Ik reed er ook niet trager door, alleen waren ze niet zo lekbestendig.

Toen de achterband van de FAW weer aan vervanging toe was, heb ik er maar ineens 3 Big Apples onder gemonteerd. Deze pasten net (alleen de breedte 2.00 paste, de bredere versie niet), maar staken wel iets meer naar buiten door de dikte ervan. Tot op heden heb ik er maar iets van een 1000 km mee gereden, maar het is echt een verbetering ! De FAW rijdt "zachter" en ook bij slecht wegdek maakt-ie minder lawaai als ik over kasseien of doorheen putten/gaten in het wegdek rij. De achterband is opnieuw voorzien van een anti-leklint, vooraan niet. Ben ik voorlopig nog niet van plan, totnogtoe heb ik de FAW slechts 1 keer 's morgens aangetroffen met een lekke band (doorn doorheen de band). De grip van de band lijkt me iets beter als de MC's, maar iets minder dan de G-Ribs.

Omdat de BA's breder zijn en dus meer uitsteken, werd er meer vuil opgeworpen vanuit de wielkasten vooraan. Dit heb ik min of meer opgelost door spatlappen te laten monteren (opnieuw uitgevoerd door velomobiel.nl). Het is maar een voorlopige oplossing (ik vind het absoluut geen zicht), maar wel een effectieve. Er wordt nu zijdelings vrijwel geen vuil/water meer omhooggeworpen door de voorwielen.