dinsdag, mei 24, 2005

aandrijving


Toen ik de Alleweder kocht, zat er een SACHS 3x7 naaf in, met buitenderailleur en duimschakelaars. De voordelen van een 3x7-naaf kende ik nog van mijn Greenspeed, dus dat was mooi meegenomen. Wat ik veel minder vond, was dat door dit systeem de ketting veel te dicht bij de grond hangt en daardoor dus snel vuil wordt.
Het eerste dat werd veranderd, waren de schakelaars. Ik heb bij Velomobiel.nl meteen het oude V-stuur laten vervangen door het stuur dat in de Quest en de Mango wordt gebruikt en daar dan draaischakelaars laten opzetten. Het stuur was al een flinke verbetering, de schakelaars niet echt. Bij het minste spoortje van zweet in de handen was het vrij moeilijk om te schakelen. Wat maakte dat ik meestal met (fiets)handschoenen aan fietste in de Alleweder. Dat moest dus beter ...
Ook voor de ketting moest ik iets verzinnen. Van de 21 versnellingen die ik ter beschikking had, gebruikte ik er meestal maar 3, hoogstens 4. De Alleweder dient hoofdzakelijk voor woon/werkverkeer en aangezien ik in een vlak gedeelte woon, heb ik niet zoveel versnellingen nodig. De oplossing was natuurlijk een naafversnelling. Rohloff schrapte ik al meteen van mijn lijst toen ik de prijs ervan vernam, ook al omdat ik daarover op het internet nogal uiteenlopende testen en recensies had gelezen. Nee, dan liever een Shimano Nexus naaf : voor mij veel betaalbaarder en bewezen duurzaam. Shimano had toen ook net hun nieuwe 8-versnellingsnaaf uit, dus de keuze was snel gemaakt.
De Alleweder werd opnieuw naar Velomobiel.nl gebracht, waar ze er keurig een Nexus 8-naaf met kettingspanner hebben ingebouwd. De bijhorende draaischakelaar schakelt stukken lichter. Meteen ook een kettingscherm laten maken en opzetten, om het onderhoud van de ketting tot een minimum te beperken. Het enige deel van de ketting dat nu nog "bloot" is, loopt door het trapgat. Ik heb niet de indruk dat de ketting op deze plaats erg veel vuil oppikt ....
Mijn gemiddelde snelheid ligt meestal tussen de 30 en 33 km/u, waar ik best tevreden mee ben. Ik zou gerust sneller kunnen, maar zou niet weten waarom. Aan deze snelheid rij ik zonder dat ik me echt kapotrij (dat doe ik af en toe alleen om een bukfietser los te rijden/voorbij te rijden) en rij ik gewoon op mijn tempo.

Ik kan niks dan positieve dingen zeggen over de naaf : mijn snelheid is er niet op achteruit gegaan en het schakelen gaat ook veel lichter ( ik heb geen fietshand- schoenen meer nodig, ook niet in hete zomerdagen ). En natuurlijk het gemak van te schakelen in stilstand, daar kan geen enkele derailleur tegenop !

Van verschillende mensen heb ik gehoord dat de Shimano naven niet deugen voor ligfietsen. Ze zouden niet duurzaam en sterk genoeg zijn .... Mijn Nexus naaf zit er nu al méér dan 5000 km in en heeft totnogtoe geen krimp gegeven. En ik rij toch met een combinatie van + 120 kg (mezelf + de Alleweder). Uiteraard zal alleen de toekomst leren, maar ik maak me momenteel geen zorgen over de duurzaamheid (hou hout vast nu dat ik dat schrijf !!!) ....