dinsdag, juni 28, 2005

spiegels en handvat


De Alleweder had toen ik hem kocht 1 linker buitenspiegel, een originele, ingebouwde "gestroomlijnde". Ik vond het zicht ervan te beperkt en alleen aan de linkerkant ook onvoldoende, dus die werd al vlug verwijderd. Ik heb aan de jongens van Velomobiel.nl gevraagd van 2 buitenspiegeltjes te plaatsen die zij voor hun velomobielen gebruiken. Het gat van de originele spiegel werd afgeplakt met dezelfde reflecterende folie, zowel links als rechts om het wat symmetrisch te houden. Ook al zullen de huidige spiegeltjes minder aƫrodynamisch zijn, het zicht is stukken beter !

Ook vrij vlug kwam ik er achter dat je met een velomobiel niet alleen maar moet/kunt rijden, maar er soms ook mee moet manoeuvreren. In het begin tilde ik de Alleweder op aan de achterrand net boven het achterlicht, maar erg praktisch was dat niet.

Ik herinnerde mij ooit op het internet een foto te hebben gezien van een andere Alleweder die van achteren bovenop een handvat had bevestigd. Ik ben dus op zoek gegaan naar een handvat dat er niet meteen uitzag als een handvat voor een kast of deur, en die uiteindelijk ook gevonden. Ik vind de vorm nog altijd heel goed bij de algemene lijn van de Alleweder passen en het is een praktisch hulpmiddel. Niet alleen voor het parkeren bij aankomst thuis of op het werk, ook bvb als je vanwege onverwachte problemen niet meer verder kunt trappen en de Alleweder aan de hand voort moet duwen (is me totnogtoe 1 keer overkomen bij sneeuwval, die zo hoog lag dat de Alleweder erin vastreed).

Het handvat staat praktisch helemaal achteraan wat wel de nodige moeite heeft gekost kwa installatie. Ik heb er daarom ook voor gezorgd, dat het handvat goed stevig is bevestigd. Dit maakt dat ik ook meteen een "oog" heb om mijn Alleweder ergens aan vast te leggen. Dikwijls gebeurt dat niet (ik ben er absoluut niet happig op om mijn Alleweder ergens onbewaakt achter te laten), maar voor het geval dat, is de Alleweder er wel op voorzien !