dinsdag, juni 28, 2005

late liefde ...

Het was zeker geen liefde op het eerste gezicht als het op de Alleweder aankomt. Ik herinner me nog dat ik samen met een vriend een jaar of 12 geleden met de auto naar de Flevopolder was gereden om voor de eerste keer een Alleweder uit te testen. We hadden de FAW voor een halve dag gehuurd en onze eigen SPD-pedalen meegebracht. Ook hadden we zelf een MB meegebracht, zodat we samen wat konden gaan rijden, elkaar afwisselend in de FAW en op de MB. We hebben zo een paar uur rond gereden, zoveel mogelijk verschillend wegdek gedaan, ook een paar hellingen (voor zover die aanwezig zijn in de polder) ed meer, en geen van ons tweeën had eiglijk een goeie indruk van de FAW. We vonden hem allebei veels te log en veels te zwaar. Ook de zit vonden we maar niks. En dat voor die prijs .... Nee, op de terugweg naar huis waren we het er over eens : zo'n Alleweder is toch maar niks.
Het duurde dus méér dan 10 jaar vooraleer ik terug interesse begon te krijgen in velomobielen. Ik had gedurende die periode al wel mijn eigen ligfiets (trike), waarbij ik hoofdzakelijk genoot van het comfort (ben nooit een snelheidsfreak geweest en zal dat ook nooit worden). Ook ben ik een mooi-weer-fietser, die dus altijd graag fietst, zolang er maar geen neerslag valt ! Wind en kou kunnen me niet deren, maar nattigheid ..... daar heb ik een hekel aan, bah !
Omdat ik dus altijd naar het werk fiets en door verhuis en reorganisatie op het werk wat verder van het werk kwam te wonen, begon ik uit te kijken naar een velomobiel. Ik wist precies waarom ik er een wilde : voor het comfort. Een goeie zit (dus niks met kuipstoeltjes) en het liefst geveerde wielen (ik leef tenslotte in Belgie !). Samen met dezelfde vriend heb ik dan de meeste bestaande velomobielen met elkaar vergeleken en afgewogen, en het zou dus een 2e hands Alleweder worden. Hoofdredenen hiervoor waren : het alu waar de FAW van is gemaakt is makkelijk zelf aan te passen, de meeste andere 'mobielen hebben kuipstoeltjes + de prijs (met onze "test" van jaren geleden nog in het achterhoofd vonden we het allebei raadzaam van geen nieuwe te kopen). Ik wilde absoluut een Flevobike AW, de Verhees AW vond/vind ik lang niet zo mooi en praktisch.
Via ligfietsplaza vond ik dan mijn huidige FAW, waarvoor ik dan opnieuw naar Dronten ben gereden en de Alleweder heb gekocht. Die werd na aankoop meteen naar Velomobiel.nl gebracht voor groot onderhoud en enkele aanpassingen .....
En nu rijd ik er dus al méér dan 2 jaar met mijn FAW en dat bevalt me uitstekend! Ik kan niet echt goed verklaren waarom ik nu wel en 12 jaar geleden niet zo enthousiast was/ben. Tenslotte is het nog altijd een "zware bak" (hij weegt nét geen 40 kg) en is het model hetzelfde gebleven, maar toch ... Er staan 8 rijwielen in onze garage, maar de meeste km's worden (met plezier) met de FAW gedaan. Terecht een late liefde dus ....